Marek Svoboda

Odpovědět
Richie

Marek Svoboda

Příspěvek od Richie »

Pozitivní vibrace nejsou sranda.
21. 8. 2018

Marek Svoboda je český kytarista, v současnosti působící v indiepopové skupině ILLE a také mantracorových Alaverdi. Hrál dříve také s Lenkou Dusilovou, Anetou Langerovou, nebo hardcorovým Kashmirem 9:41, nahrával s Xindlem X a dalšími.

Marku, vzpomeneš si, co byl hlavní vnitřní popud, že si začal hrát na kytaru a v kolika letech to bylo? Nebo Tě lákal ještě jiný nástroj?
První popud byl určitě můj táta – úvod do světa hudby a kytary obecně, a rokenrolu a fingerpickingového amerického folku obzvlášť. Myslím, že poprvé jsem hrál asi v sedmi letech, s tátou jsme hráli Norwegian Wood a já jedním prstíčkem hrál tu melodii.

Byl jsi samouk, nebo sis doplňoval hudební vzdělání?
Chodil jsem dva školní roky do „rockové školy“ ve Mlejně na Stodůlkách, ale jen druhý z těch dvou roků s Norbi Kovácsem měl větší smysl. Takže lze asi říct, že jsem z velké většiny samouk, až mě to někdy mrzí (smích) .
Obrázek
Jaká byla „ta první“ tvoje zásadní deska?
Když jsem byl malej, byli to dlouho Beatles (dodnes podle mě základ), pak v předpubertě Rolling Stones, a pak už se roztrhl pytel se vším možným. Instrumentálně jsem v těch kytarou posedlých teenagerských letech vyrostl asi nejvíc na Guns N’Roses. Paradoxně se v tomhle „Les Paul /Marshall“ žánru cítím dodnes muzikantsky relativně nejsilnější v kramflecích, přestože už ho skoro nehraju ani neposlouchám.

Jaké bylo první kytarové sólo, které si se chtěl naučit a naučil?
Asi různá Slashova sóla, hlavně z Appetite for Destruction. Ta jsem vydržel hodiny dešifrovat nad kazeťákem, až jsem zjistil, jak se to hraje a naučil se to. Instrumentálně to bylo dost přínosné cvičení.

Myslíš, že dá muzikantovi při učení partů víc to, když si to musí naposlouchat a následně všechno najít na hmatníku, nebo když se konkrétní skladbu učí např. z online dostupných zdrojů?