Aguilar AG 500 V2

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 38
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Aguilar AG 500 V2

Příspěvek od Petr Los »

Nová verze baskytarová hlavy s výkonem 500 W.
16. 10. 2024

Na programu dnešní recenze bude baskytarová hlava slavného výrobce, s masívním výkonem 500 W. Tentokrát se bude jednat o model „AG“, konkrétně o jeho inovovanou verzi 2. Tato hlava je vytvořena pro basisty, kteří chtějí, aby jejich nástroj zněl transparentně a prokresleně ve všech detailech, ale samotné ovládání přitom bylo intuitivní a účinné.

Subtilní krabička s nadupaným zvukem
Že naše hlava není žádným obrem, ukazují všechny její míry a váha: šířka činí 270 mm, hloubka pak 220 mm (bez vyčnívajících ovládacích knobů) a výška 76 mm včetně gumových protiskluzových špuntů. Hlava váží naprosto zanedbatelných 1900 g.

Celé šasi je vyvedeno v matně černé barvě. Potisk je bílý, jen na dvou vodících svislých linkách a vodorovné lince se objeví jejich téměř neznatelné zdvojení v modré barvě. To je jediná designová barevná odlišnost celého přístroje. Na bocích šasi jsou vyfrézovány svislé průřezy umožňující chlazení přístroje.

Přední panel
Přední panel přístroje disponuje celkem dvanácti ovládacími prvky, a to dvěma zdířkami, šesti otočnými potenciometry a šesti malými spínači. K indikaci zde slouží též čtyři modré LEDky. Zcela vlevo nalezne uživatel kovovou vstupní jackou zdířku pro všechny typy baskytar (pasivní i aktivní) a vedle ní útlumový PAD -10 dB právě pro použití aktivní basy v podobě malého černého plastového přepínače typického pro modely hlav Aguilar AG a Tone Hammer.

Následují otočné potenciometry opatřené černými celokovovými vroubkovanými knobby s bílými ryskami. Jen opět (jako v minulé recenzi na Tone Hammer) připomínám, že když hudebník stojí přímo u aparátu, nejsou rysky shora vidět, a ani u tohoto modelu ve tmě nefosforeskují.
Obrázek
První potenciometr je GAIN, kterým hudebník určuje intenzitu vstupního signálu. Následuje funkce TREBLE (+/- 14 dB @ 4 kHz) čili výšky, HIGH MID (+/- 14dB @ 800 Hz) vyšší středy, LOW MID (+/- 15 dB @ 300 Hz) nižší středy, BASS (+/- 17 dB @ 40 Hz) a posledním potenciometrem je VOLUME, kterým basista ovládá výstup z hlavy do beproboxu.

U této řady zesilovačů jsou ještě integrovány dvě další korekční funkce: BRIGHT (+6 dB >3 kHz) a DEEP (+6 dB <250 Hz). Ty ovlivňují koncová pásma frekvenčního spektra a činí celkový zvuk ještě mocnější. Obě tyto funkce spouštíme stiskem tlačítka Deep a Bright. Jejich aktivitu signalizují dvě malé modré LEDky umístěné nad spínači.

Pokud jsou korekční potenciometry nastaveny do středové polohy, nikterak neovlivňují celkový zvuk. Škoda jen, že nemají nulovou aretaci. Model AG nedisponuje funkcí Drive, kterou má model Tone Hammer. Výrobce to zde s transparentností a čistotou signálu myslí opravdu vážně.

Na pravé straně předního panelu uživatel ještě nalezne tři malé přepínače. První je POST/PRE, další pak LIFT/GND a MUTE. Společně s tlačítky se zde nachází dále XLR výstup označený jako D.I.1. Tato hlava má totiž celkem dva symetrické D.I výstupy. Jeden je umístěn na zadní straně, druhým je pak tento vepředu. POST/PRE spínač umožňuje posílat do D.I.1 signál buď upravený ekvalizérem (Post), nebo neupravený (Pre).

Spínač LIFT/GND slouží k odstranění problémů se zemními smyčkami. Tlačítkem Mute eliminujete signál jdoucí do reproboxu. Pokud tuto funkci aktivujete, rozsvítí se LEDka vpravo nad ním s nápisem OPERATE. Pokud zapnete proudový spínač O/I na zadní straně přístroje, aktivujete LEDku STATUS.

Zadni panel
Zadní panel doznal oproti první verzi výrazných změn. Je zde více zdířek i ovládacích prvků. První, co zaujme oko hudebníkovo, je kulatý otvor pro větrák, krytý stříbrnou krytkou, umístěný téměř ve středu panelu. Větrák je velmi tichý, s tepelnou regulací otáček, takže pokud nahráváte basu mikrofony, do nahrávky by skrze ně nemělo šustění větráku proniknout. Zcela na levé straně se nachází velký spínač O/I a pod ním zdířka pro standardní PSU kabel.

Napravo je umístěn SPEAKER OUTPUT, tedy výstup signálu do reproboxu ve verzi speakonu. Škoda, že hlava má výstup pouze pro jeden reprobox. Hned vedle je efektová smyčka SEND a RETURN, která sem byla přemístěna ze předního panelu. Obě zdířky jsou na rozdíl od nástrojového vstupu plastové.
Obrázek
Aby mohli pracovití hudebníci cvičit i v místech a časech, kde a kdy by duněním obtěžovali své okolí, integroval pro ně výrobce na zadní panel sluchátkovou sekci. Naleznou zde dva 3,5 jackové zdířky AUX a výstup do sluchátek. Tento se dá navíc ovládat maličkým potenciometrem umístěným vedle výstupu samotného. Hudebník si tak připojí libovolné externí zařízení s playbackem, nastaví hlasitost svého nástroje do playbacku a potenciometrem pustí tento celkový mix do sluchátek. Jak šikovné.

Dále se zde nachází XLR výstup označený jako D.I.2. O prvním XLRku jsem se již zmiňoval v souvislosti s předním panelem a nyní máme stejný výstup i na zadním panelu. Proč to? Pro zvýšení hráčského komfortu. Jedním výstupem lze například posílat neupravený signál zvukaři do FOH a druhým výstupem s ekvalizací třeba do In Ear Monitor mixu. Poslední plastovou zdířkou zadního panelu je výstup pro ladičku TUNER.

V rámci inovace hlavy přidal výrobce jako nadstavbu speciální IR obvod, kterým lze vysílat impulzy mezi hlavou a různými modely reproboxů od firmy Aguilar. Dokonce si uživatel může vytvořit své vlastní impulzy. K tomu jsou však už potřeba určité znalosti. Aby to uživatelům výrobce trochu zjednodušil, integroval do AG 500 tři předinstalované impulsní odezvy pro reproboxy SL 112, SL 410x a DB 410. Jedná se o nejpoužívanější boxy od stejného výrobce. Tyto impulzní odezvy volí uživatel pomocí malého tlačítka CAB IR SELECT. Každou z těchto tří odezev pak indikuje malá modrá LED. Poslední zdířkou zadního panelu je USB-C, pomocí něhož můžeme vybírat IR pro boxy, buď ze série SL, nebo DB. Je však nutné nainstalovat si příslušný software (Mac/Windows), který bezplatně stáhneme ze stránek Aguilaru. Ze zkušeností s muzikanty vím, že chtějí hlavně aparát propojit s bednou a hned hrát. Tato speciální funkce osloví spíše technicky zaměřené fajnšmekry.
Obrázek

AG 500 v reálu
Hlavu jsem nejprve, jak je mým zvykem, zkoušel ve svém malém domácím studiu, které mám zřízené pro rozmíchávání nahrávek. Ty nejprve doma zpracuji, vyčistím a letmo zmixuji, pak teprve přenesu do studia, kde na nich pracuji dále společně s klienty. Ale pokud potřebuji nahrát nějaká dema třeba pro studenty, udělám nahrávku v domácím prostředí.

V době testu jsem zrovna začal natáčet s jedním místním písničkářským nestorem, který chtěl shrnout část své tvorby do podoby CD. Poprosil mě, zda bych mu nemohl do některých skladeb, které mě osloví, nahrát basu. Přibral jsem proto zdatného pomocníka v podobě našeho AG 500, abych prubnul, co je v něm skryto.

Chtěl jsem slyšet, jak bude vypadat záznam pouze s použitím hlavy samotné bez přítomnosti reproboxu. Zapojení bylo velice jednoduché. Stačilo připojit basu a z D.I.1 vytáhnout výstup do záznamového zařízení. Normálně ve studiu nahráváme basu třemi kanály – linka, reproduktor, horna a zvuk pak smícháme do finální podoby až dle potřeb mixu. Zde jsem v rámci testu použil tento „domácí“ jednodušší způsob.

Samozřejmě, že jsem volil variantu Post, protože jsem neměl k dispozici žádný ekvalizér ani kompresor. Za preamp mi posloužila samotná hlava. Nejprve jsem nechal všechny korekce ve středové poloze, kde jsou neaktivní. Basa jakžtakž hrála, ale chyběl jí onen barevný šťouch. Započal jsem si tedy hrát s korekcemi. Natáčel jsem na velmi lacinou baskytaru, která je určena jako startovací set pro začátečníky. Nicméně na tuto basu se nejen dobře hraje, ale ona dobře i zní a dokonce drží ladění. Započal jsem přidávat korekce – trochu nižších středů a basů. Výšek bylo dost. Zvuk se hned změnil. Poskočil a začal pod nahranou kytarou tlačit. Opravdu byl velmi transparentní. Vynikla tak samotná baskytara, její charakter a dřevo. Po zapnutí funkce Deep celkový sound zmohutněl a vyplnil celé frekvenční spodní pásmo. Bylo mi jasné, že tuto funkci v tomto hudebním stylu asi příliš nepoužiji, nicméně si umím představit spoustu jiných, kam by se takto tlačený bas hodil. Díky poměrně nízko položeným korekčním prahům se frekvenční změny projevovaly velmi příjemně a do celkového zvuku pěkně zapadaly. Práce s AG 500 byla výtečná. Hlava má prostě skvostný zvuk i bez reproboxu.

Další testování proběhlo již ve studiu během nahrávání dema studentské kapely. I zde se hlava ukázala jako velice přesvědčivá. Její pregnantní zvuk dokáže rozsvítit jakýkoliv nástroj. Korekce jsou postaveny velice sofistikovaně a i malá změna se soundem baskytary zamává. Kromě bicích, nahrávce dominoval digitální klavír a hráč hodně používal basové figurace v levé ruce. Měl jsem strach, že se následná baskytara bude s basem v klavíru tlouci. Nestalo se tomu však. Stačilo jen trochu zahýbat korekcemi u hlavy a zvuk frekvenčně odlišit. Ve výsledku pak bylo krásně slyšet, co je co. Nutno pro úplnost podotknout, že basista nahrával též na laciný nástroj.

Závěrem
Aguilar AG 500 V2 je inovovaná hlava, která zvládne jakoukoliv hudební situaci svým zvukem i výkonem zcela bezezbytku. Jedná se o univerzální přístroj produkující přesvědčivý analogový zvuk, který není ovlivněn žádnými negativními faktory. Disponuje skvělými korekcemi, patřičnou silou a vybavením v podobě nácvikového zařízení s výstupem do sluchátek. Navíc je jeho hmotnost díky spínanému zdroji (SMPS) opravdu zanedbatelná, takže odpadají problémy s transportem. Co tedy ještě říci více, co chtít více?

Výrobce: Aguilar
Zapůjčil: MUSIC-PARK s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět